Assertiviteit: Nee, zeggen en toch gewaardeerd worden op je werk

Assertiviteit: Nee, zeggen en toch gewaardeerd worden op je werk

Hoe zorg je met assertiviteit voor goed timemanagement?

Nee zeggen op je werk assertief assertiviteitHerken je de situatie dat je jezelf “Ja” hoort zeggen, terwijl je eigenlijk “Nee” had willen zeggen?

Of herken je de situatie op je werk dat je maar “Ja” zegt om een conflict te voorkomen?

Soms denk je, was ik maar wat assertiever.

Hieronder kom je te weten hoe jij ook nee kan zeggen en toch gewaardeerd kan worden.

Je leert om op een assertieve manier nog beter voor je mening op te komen.

Dit betekent dat je nee zegt en toch probeert de ander te helpen.

Je toont hierdoor respect naar de ander.

Assertiviteit is ook een vaardigheid die je beter maakt in je eigen timemanagement.

Je houdt hierdoor beter de touwtjes in handen.

Werkdruk beu? Tem je werk met onze Training
Professional Timemanagement

De nadelen van “Ja”

Als je altijd maar instemt met de verzoeken van anderen, dan zal jouw planning altijd mislukken.

Zeker als al die verzoeken van anderen op onverwachte momenten komen, terwijl jij net lekker in je flow zit.

Als jij altijd maar ja zegt, dan zullen de verzoeken binnen blijven stromen.

Ze vragen jou als eerste, omdat je altijd ja zegt.

Er is zelfs een kans dat anderen jou als watje beschouwen, omdat je nooit voor je eigen belangen opkomt.

Resultaat is dat je te weinig aan je eigen werk toekomt, wat weer een hogere werkdruk geeft en stressverhogend werkt.

Geen nee kunnen zeggen is één van de oorzaken van burn-out.

De voordelen van “Nee”

assertief nee zeggen op het werkZeg jij wel eens nee?

En dan bedoel ik niet, dat je tegen je leidinggevende zegt:

Nee, nee, dat is geen probleem.”

Let maar eens op de reactie van anderen als je resoluut “Nee” zegt.

Je ziet ze dan 3 seconden bijkomen om te realiseren dat ze dat antwoord niet verwacht hebben.

Het voordeel hiervan is, dat zij direct in de luisterstand komen.

Hoe zeg je in 4 stappen respectvol “Nee”

Hieronder 4 stappen waar mee je het verzoek niet gaat uitvoeren, maar wel samen naar een oplossing zoekt.

  • 1. Gebruik ik-zinnen. Zoals: “Ik zou je graag helpen, maar mijn planning laat dat vandaag niet toe.” Vermijd beschuldiging of jij – zinnen zoals “Jij komt altijd om vijf voor vijf met zulke opdrachten.” Of “Jij denkt zeker dat ik hier vliegen zit te vangen?”. Want dan heb je kans dat de boel uit de hand loopt en het een emotionele discussie wordt.
  • 2. Ga geen discussie aan over de relevantie van jouw reden om niet aan het verzoek te voldoen. Hiermee voorkom je onenigheid over de belangrijkheid van andere taken die jij nog op je bordje hebt liggen.
  • 3. Herhaal eventueel de redenen, als men toch aanhoudt. Ook als dit herhalen soms voelt als een kapotte grammofoonplaat. Het heeft geen zin om nog meer argumenten te verzinnen, want dan ontstaat er waarschijnlijk een discussie over jouw argumenten.
  • 4. Vraag naar de uiteindelijke deadline van het verzoek en bied dan een alternatief tijdstip aan om dit later te doen. Of zoek samen andere manieren om het probleem op te lossen door alternatieven aan te bieden. Zoals:
    – “Je kunt bij de afdeling Inkoop een advies vragen hoe je dit werk extern kunt uitbesteden.”
    – “Vraag even aan Albertine of zij kan helpen, zij heeft daar veel ervaring mee.”
    – “Morgenmiddag heb ik hier wel tijd voor.”
    – “Als je vanmiddag terugbelt, dan heb ik een kwartiertje tijd hiervoor.”


Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!

Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.
Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 12 april ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.

Boekentip

Hoe word ik assertiever?
Carola van Dijk, Hans Elbers (2012)

De secretaresse die niets durft te zeggen als zij het te druk heeft en uiteindelijk overspannen raakt.

De projectleider die recepties uit de weg gaat omdat hij bang is dat hij niemand vindt om mee te praten.

De accountmanager die met een grote boog om conflicten heenloopt omdat hij bang is dat hij ruzie krijgt met zijn collega’s… Lees verder…

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:

  1. Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?

    Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 12 apr Utrecht (bijna vol), 15 apr Zwolle, 22 apr Eindhoven (bijna vol), etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox

  2. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?

    Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.

  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden?

    Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.

  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?

    Vraag dan hier een offerte aan.

  5. Ga je graag zelf aan de slag?

    Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.

Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Wil je dit artikel gebruiken?

Lees eerst onze voorwaarden hiervoor.