Kenniswerker of succesvolle kenniswerker is een keuze

Kenniswerker of succesvolle kenniswerker is een keuze

Herkenbaar het gevoel Druk-Druk-Druk?

Verschuif je vaak eerder geplande taken door naar volgende dagen?

Moeilijke keuzes in prioriteiten, regelmatig tijd tekort of het overzicht kwijt?

Dan is dit artikel voor jou geschreven.

Wanneer ben je een kenniswerker

Een professional die voor zijn dagelijkse werk nauwelijks of geen spierkracht gebruikt, maar vooral luistert, observeert, controleert, beredeneert, adviseert en eventueel ontwerpt is een kenniswerker. Je voegt iets toe aan een dienst of product met jouw kennis en ervaring.

‘Timemanagement werkt niet’!

Soms ontmoet ik tijdens mijn trainingen en voordrachten professionals die sceptisch staan tegenover timemanagement.

Je zet je agenda vol met taken en daardoor zie je al snel dat jouw planning niet haalbaar is.

Zeker als de hectiek om de hoek komt kijken. Je acteert opgewonden, druk-druk-druk en je loopt vast in de zelf gecreëerde frustratie.

Als ik aan je vraag:” Verwacht jij dat het aantal drukke en hectische dagen in de toekomst gaat toe- of afnemen?”

Is dan je antwoord misschien? :

“Ik hoop dat het gaat afnemen, maar ik ben bang dat ….. .”

Je raadt het al. Het wordt niet beter.

Aandacht-management werkt!

Werkdruk beu?
Tem je werk met Professioneel Timemanagement op
12 april . Meer weten?

Eigenlijk is het woord timemanagement geen handige naam. Je kunt tijd niet managen.

We hebben allemaal 24 uur in een dag. Je voegt er geen minuut aan toe, laat staan dat je tijd kunt opsparen voor een volgende keer.

De kunst zit hem in het adequaat verdelen van je aandacht over de tijd die hebt.

Als je timemanagement zo bekijkt dan is het eigenlijk aandacht-management.

Het optimaal managen van aandacht voor zaken in een beperkte tijd maakt het verschil tussen succesvolle en niet succesvolle kenniswerkers.

De succesvolle aanpak

Een succesvolle kenniswerker zorgt dat alles wat aandacht nodig heeft op het vizier blijft.

Wil jij ook succesvol zijn, bekijk dan eens de volgende uitgangspunten:

  • Je brein is niet geschikt voor het managen van details. Gebruik je brein voor waar het goed in is. Zoals problemen oplossen en creatieve en innovatieve producten of diensten bedenken.
  • Er is één plek waar je taken verzamelt. Voorkom dat alle herinneringen aan nog uit te voeren taken verspreid liggen in stapels, lades en diverse lijstjes op verschillende plaatsen. Zo houd je overzicht over de hoeveelheid werk.
  • Splits taken naar belangrijkheid en urgentie. Doe dat op basis van:
    • A kritieke taken die je vandaag moet doen;
    • B niet kritieke taken die je deze week kunt doen;
    • C taken die uitgesteld kunnen worden tot volgende week of later.

    Beoordeel A en B taken dagelijks, C taken wekelijks. Noteer je taken als beschrijving van de gewenste uitkomst. Dus niet “Nieuwsbrief” maar “De nieuwsbrief is verzonden”.

  • Nog slimmer om de eerst volgende stap op te schrijven om deze gewenste uitkomst te realiseren. Bijvoorbeeld  ‘Brainstormen met marketing over het onderwerp voor nieuwsbrief ”. Of  “E-mailadressen bijwerken in mailplatform voor nieuwsbrief ’.

Het geheim: een slimme planning

Heb je regelmatig onverwachte taken of hectische dagen, plan dan niet al te veel taken tussen je afspraken.

Frustratie en het druk-druk-druk gevoel hoef je nu eenmaal niet zelf te creëren.

Zorg dat je week maar deels is gevuld met afspraken en vergaderingen.

Het is nu eenmaal handig tijd vrij te hebben om zaken voor te bereiden, af te handelen en tussendoor je werk te doen.

Reserveer en blokkeer in je agenda wekelijks tijd om tussen je afspraken werkzaamheden te doen.

Koppel niet meteen taken aan deze geblokkeerde tijd.

Doe dat aan het begin van je dag of aan het einde tijdens je voorbereiding voor de komende dag.

Je voorkomt het frequent verschuiven van taken, je agenda blijft overzichtelijk en je hoofd helder.

Want voor het continue schuiven met taken heb jij het te druk.

Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!

Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.
Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 12 april ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.


Wie geen stresskip wil worden moet assertief zijn.

Als de baas alweer met een berg werk aan komt zetten, moet je niet in hoekje gaan zitten mokken.

Nee, gelijk je mond opendoen: sorry baas, hier heb ik écht even geen tijd voor.

Dan ben jij de stress de baas... en krijgt de baas de stress.

(Duur 1 min 18 sec.)

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:

  1. Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?

    Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 12 apr Utrecht (bijna vol), 15 apr Zwolle, 22 apr Eindhoven (bijna vol), etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox

  2. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?

    Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.

  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden?

    Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.

  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?

    Vraag dan hier een offerte aan.

  5. Ga je graag zelf aan de slag?

    Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.

Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Wil je dit artikel gebruiken?

Lees eerst onze voorwaarden hiervoor.