Tip 42 Minder uitstelgedrag door routine

Hoe je minder energie verliest aan herhalende taken.

Herken je de situatie dat je regelmatig terugkerende taken regelmatig uitstelt?
Het kost al energie door aan de taak te denken. Daarom start je liever met iets anders, iets meer uitdagender en stel je de routineklus uit. Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat je tegen dit uitstelgedrag kunt doen?

Voorbereiding op vervelende klussen

De routineklussen zijn meestal saaie klussen. Je wordt er niet door uitgedaagd.

Maar in een deel van dit nadeel zit ook de bron van de oplossing.

En dan bedoel ik de routine. Als je kinderen hebt, dan pas je vast wel eens een bepaalde routine toe waardoor een taak voor het kind niet meer als een verrassing komt.

Bijvoorbeeld een routine die voor het daadwerkelijke slapengaan dagelijks wordt uitgevoerd. Zoals het welterusten wensen van de overige familieleden of even kort de dag door nemen, het tandenpoetsen, een verhaaltje voorlezen. Hierdoor is de kans groot dat door dit vaste patroon van handelingen het kind in de ‘ik-ga-slapen’-stand komt.

Het gevolg is dat je het kind niet meer hoeft te overtuigen dat het moet gaan slapen als je uiteindelijk het licht uit doet.

Zo kom jij in de ‘doe’-stand.

Ook voor jou kan de routine voorafgaande aan een specifieke taak je helpen om aan een taak te beginnen.

Bijvoorbeeld eerst koffie of thee in een speciale mok of kop in schenken, bepaalde (rustige) muziek op zetten, in een specifieke ruimte gaan zitten of je favoriete pen of opschrijfboek klaarleggen.

Als je steeds het sporten maar uitstelt, kun je alvast je sportkleren aantrekken of deze bij de voordeur alvast neerleggen.

Minder energie verspillen door routine

Door steeds op dezelfde manier de voorbereidende handelingen te doen, wordt dit een routine.

En voor routine is minder mentale energie nodig, dan steeds maar weer jezelf proberen te motiveren om de klus uit te voeren.

Het tweede voordeel is de positieve invloed op je productiviteit.

Welke voorbereidende routine kun jij bedenken voor de klus die je het meeste uitstelt?

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.