Tip 70 Het geheim van focus op je doel

In vier stappen focussen

tip_71_focus_haan_blogHeb jij ook wel eens een project dat af en toe de totale focus en aandacht nodig heeft?

Meer keuzes op je pad om te focussen dan je tijd hebt?

Zeg je wel eens: “Ik kan niet kiezen waar mijn focus op ligt, want ik vind alles leuk!

Heb je niets aan het advies “Joh, je moet focussen.

Als ik zo’n advies krijg, dan stel ik altijd nieuwsgierig de vraag: “Ja, maar hoe doe je dat dan, focussen?

Nutteloos advies

Meestal krijg ik dan iets te horen zoals: “Ja, je concentreren op 1 ding.

Maar soms krijg ik ook antwoorden met voor mij zweverige adviezen zoals: “Relaxt blijven, rust nemen, je afsluiten van anderen, op zoek gaan naar de kracht in jezelf.

Sorry, die adviezen zijn heel goed bedoeld. Maar ik kan daar niets mee. Dat is voor mijn niet specifiek en helder genoeg.

Daarom ben ik zelf maar eens opzoek gegaan. En wat blijkt, we nemen dagelijks heel veel doelbewuste beslissingen. Een deel bewust, maar een nog groter deel onbewust.

Voorbeeld: Je zoekt bewust iets op via google naar meer informatie over het rapport dat je aan het schrijven bent.

Je klikt wat zoekresultaten verder en dan plotseling zit je op de facebook pagina waarop de eerste foto’s van de baby van Wesley en Yolanthe Sneijders staan. Je verbaast je over de naam Xess Xava en voor dat je het weet lees je de reacties van anderen hierop.

BAM ! Weg focus. Je versnippert je tijd in allerlei korte snack momentjes. Het lijkt wel of je jouw tijd in de blender stopt. Wel druk bezig geweest, maar geen voldaan gevoel aan het einde van de dag.

Ja, dit gedrag moet stoppen. Maar hoe?

Terug naar focus. Hier de stappen:

Stap 1 Stel je eerst een aantal vragen.

Eerst bepalen waar je tijd in gaat stoppen. Kies voor een lange termijn doel. Want de korte klussen met snelle resultaten gebeuren al in de waan van de dag.

Daarna de volgende vragen op papier beantwoorden:

Hoe ziet het gewenste resultaat er uit?

Meestal mis je de focus indien het eindresultaat niet helder is. Het beste is om dit in voltooid verleden tijd op te schrijven. Bijvoorbeeld: Het rapport is opgestuurd. De vakantie is geboekt. De nieuwsbrief is verzonden.

Wat levert het resultaat mij op?

Beschrijf wat het jou oplevert. Bijvoorbeeld: Mijn rapport zorgt voor een vervolgopdracht. Uitgerust beginnen aan het komende jaar. Meer relaties zijn op de hoogte van mijn nieuwe product of dienst. Dit zorgt voor een positieve instelling om aan je doel te werken.

Waar kan ik hulp krijgen?

Hulp kan best dicht bij zijn. Maak gebruik van de kennis van collega’s. Een goede tekst kan je door de marketingafdeling laten samenstellen.

Kijk wat er over je doel geschreven is op het internet. Hoe hebben anderen dit doel bereikt?

Praat regelmatig over je doel. Inzicht in hoe je zaken aan moet pakken kun je ook van anderen krijgen. Gevolg is dat je al pratende je nog beter kan focussen.

Wanneer is de deadline?

Kijk in je agenda om te zien of er tussen nu en de deadline nog andere belangrijke zaken spelen. Ben ik afhankelijk van deadlines van anderen? Je kunt beter vroeg beginnen met kleine stapjes te nemen, dan overhaast de eindstreep halen met een overmatige hoeveelheid stress.

 

Stap 2 Bepaal de eerste stap

Misschien start je nog niet met je taak waar de op focus op ligt, maar wil je niet steeds bedenken hoe je er aan kunt beginnen. Schrijf daarom de eerste fysiek uitvoerbare stap op. Bijvoorbeeld:

  • Breinstormen,
  • Mail sturen met uitnodiging voor een overleg,
  • Langs gaan bij reisbureau,
  • Opvragen emailadressen bij de debiteurenadministratie.

Stap 3 Blokkeer storingsvrije tijd in je agenda

Een lange termijn doel wil niet zeggen dat je pas in de verre toekomst er mee gaat starten. Hoe vroeger je tijd hiervoor inplant om al stapjes te zetten hoe beter dit voor je focus is.

Blokkeer in je agenda minimaal één maal per week tijd om te werken aan je doel. Nog beter is om dagelijks met je doel bezig te zijn, al is het maar kort iets lezen of opzoeken. Zorg dat je tijdens de geblokkeerde tijd niet gestoord wordt.

Bijvoorbeeld door op een andere plek te gaan zitten dan waar je normaal zit, je telefoon op stil te zetten en je e-mailprogramma af te sluiten.

 

Stap 4 Vasthouden

Het moeilijkste is de discipline om regelmatig met je gekozen doel bezig te zijn. De wens dat je het doel hebt bereikt is er wel.

Maar de weg er naar toe is nog belangrijker. Om beter te focussen is het verstandig om minimaal dagelijks fysiek of mentaal er mee bezig te zijn.

Bijvoorbeeld lezen van boeken of blogs, praten met anderen over je onderwerp.

Om je dagelijks hieraan te herinneren helpt een briefje op de spiegel waar je elke morgen en avond in kijkt. Plak een post-it op het dashboard van je auto, of op de monitor van je computer.

Gevolg is dat je ook in je onderbewustzijn met het onderwerp bezig blijft en daardoor steeds vaker intuïtief mooie ideeën krijgt om dichter bij je doel te komen.

(Stap 5 Als het echt niet lukt)

Bel dan ons om je te leren om nog beter prioriteiten te stellen en om slimmer werken tips te ontvangen om je projecten weer vlot te trekken telefoon 073-6 232 804 .

Conclusie

Aandacht vasthouden is de grootste truc om te focussen en is dus geen complex proces.

Het focussen op je doelen is niet alleen nuttig, het is zelfs een voorwaarde om in een flow te komen en voor meer geluk in je werk.

Psychologen vertellen ons dat als mensen consequent vooruitgang boeken op hun doelen zij zich betekenisvoller voelen, vrolijker en meer tevreden zijn dan de mensen die dat niet doen.

Boeken tips

Flow. Mihaly Csikszentmihalyi

Boek Flow Mihaly CsikszentmihalyiIn ‘Flow’ legt de bedenker van deze term, de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikzentmihalyi, uit wat de gunstige resultaten flow heeft op je werk en organisatie.

Echte managers gaan ervan uit in een resultaat waarvan zij, maar ook anderen van profiteren.

Ze weten dat ze zo betrokken medewerkers geïnteresseerd maken die genegen zijn om meer te doen dan hun plicht is ten opzichte van het bedrijf.

Hyperfocus, Chris Bailey

Hyperfocus – Hoe je productiever en creatiever wordt in een wereld vol afleiding. Chris Bailey. 256 blz. 1e druk 2018

In ‘Hyperfocus’ geeft Chris Bailey goede ideeën en doeltreffende methoden om onze concentratie te beheersen.

Want concentratie is niet eerder overgeprikkeld en belast geweest als tegenwoordig.

We zijn overladen met werk, maar realiseren minder.

Gelijktijdig ervaren we ongemak bij saaiheid en te weinig aan stimulans.


 

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij na schriftelijke toestemming en als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.