Minder denken, meer doen. 7 tips

Eerst denken dan doen

Minder denken maar doen We denken veel meer dan we doen. Hoe vaak popt er iets op in je gedachten, terwijl je niet in de gelegenheid bent om er iets mee te doen?

Bijvoorbeeld als je in rust bent, tijdens de reis van je werk naar huis. In de sportschool of als je onder de douche staat.

In je hoofd komen steeds weer dezelfde dingen langs. Of via een omweg denk je aan dezelfde situatie waar jij iets aan moet doen.

Misschien lig je wakker omdat je steeds weer in een kringetje blijft denken.

Je blijft maar analyseren, maar komt niet tot een eindconclusie.

Je denkt aan al dat “gedoe” dat op je bordje ligt, waar je nog steeds niets aan gedaan hebt. Of je zet nog steeds niet de volgende stap. Dat kost mentale energie. Verbruik je teveel mentale energie, dan is er minder over om in de actiestand te komen.

Mind Full in plaats van Mindfulness

Van vol hoofd naar meer gedaan krijgenNee, ik ga het niet hebben over mediteren, yoga of andere methodes om je hoofd leeg te maken.

Dat zal misschien ook wel helpen.

Maar ik ga je 7 tips geven, waarvan je de meeste op ieder moment van de dag kunt gebruiken om je volle hoofd helder te krijgen.

Waar je ook bent, zodat je minder gaat denken en meer gaat doen.

1. Parkeer je gedachten op papier

scheid denk van doen beter denken meer doenSchrijf ze op of type ze in met behulp van een app op je mobiel waar je aantekeningen mee kan maken.

Zorg wel dat je deze aantekeningen op korte termijn weer ziet.

Anders gaat je brein jou er weer aan herinneren, op momenten dat het niet uitkomt.

2. Vraag advies

Tip: Altijd maar druk? Dan is timemanagement iets voor jou:
Meer weten?

Als je maar steeds in een cirkeltje blijft redeneren dan is een frisse blik erg nuttig.

Vraag iemand in je buurt of je jouw gedachten eens mag vertellen. En vraag dan wat hij of zij vindt van jouw gedachtegang.

3. Hak de knoop door

Geen besluit nemen maakt het probleem of de situatie vaak erger. Beter een minder goed besluit nemen, dan helemaal geen besluit.

Vraag jezelf af wat het ergste is wat er kan gebeuren als het besluit niet goed uitpakt.

Meestal valt het in de praktijk wel mee als je daar even over nadenkt.

Altijd druk? Volg onze
Training Timemanagement

4. Reserveer dagelijks denktijd

denk minder doe meer think less do moreHet kost energie om de hele dag maar te denken over hoe je het probleem gaat oplossen of gaat aanpakken.

Daardoor heb je minder energie voor het uitvoeren van je overige werkzaamheden.

Blok daarom tijd in je agenda om na te denken.

Zit je dan te piekeren, dan kun je met jezelf afspreken dat je dit uitstelt totdat het moment van de gereserveerde nadenktijd.

5. Ga iets anders doen

afstand nemen parkbank frisse lucht breinvriendelijkBlijf je maar piekeren en nadenken over een situatie waar je maar niet verder mee komt, neem dan afstand.

Ga even iets anders doen. Bijvoorbeeld buiten op een bankje frisse lucht inademen.

Weg van die kantoortuin.

Even wat lichaamsbeweging in de buitenlucht zet je brein in een andere stand en kom je met frisse inzichten later weer op je werkplek.

6. Maak van je probleem een project

Denk niet in problemen maar in gewenste resultaten. Knip de weg naar het gewenste resultaat in kleine stukjes. Start om de eerste stap te bedenken.

oplossingsgericht denken meer doenBijvoorbeeld, het probleem: Defecte televisie

Denk aan het gewenste resultaat: Er staat een nieuwe televisie in de kamer

Schrijf dit gewenste resultaat op als je project. Direct daarachter schrijf je op wat de eerste stap is.

Bijvoorbeeld: Zoeken op Google naar 40 inch televisie.

Hoe concreter je dit maakt hoe sneller je in de actiestand komt.

7. Als niets helpt

Is het denken en piekeren iets wat je continue in de weg zit, zoek dan professionele hulp.

Of lees een boek over Rationele Emotieve Therapie (RET).

Of het boek Beren op de weg, spinsels in je hoofd, van Theo IJzermans.

TEDx Uitleg hoe denken werkt

TEDxWilliamsport - Dr. Derek Cabrera - How Thinking Works

Boeken hierover

Henk Hermans Handboek Rationeel-emotieve therapieHandboek RET Rationeel-emotieve therapie

Henk Hermans Rationeel-emotieve therapie (RET) is een zeer praktische en effectieve therapievorm die aan populariteit wint.

Zowel in therapieën als bij coaching is RET een handig hulpmiddel.

Bij RET wordt uitgegaan van een sterk verband tussen gedachten en emoties.

Beren op weg spinsels hoofd thema theo ijzermans coen dirkxBoek: Beren op de weg, spinsels in je hoofd – Omgaan met emoties op het werk.

Piekeren over problemen, ergernissen, gevoelens van onmacht en onrecht.

Veel mensen hebben dagelijks te maken met deze bronnen van spanning en onrust.

Vaak leggen zij de oorzaak ervan bij de situatie zelf. ‘Het ligt niet aan ons’, denken ze.

Dat maakt werken uitputtend in plaats van prettig. Een groot deel van de narigheid veroorzaken we echter zelf.

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.