Onrust in je hoofd verminderen – 8 tips voor meer rust (tip 89)

onrust hoofd onrustig opgejaagd hoe tips hoe rust krijgenHoe krijg je rust in je hoofd?

Heb je dat ook wel eens?

Steeds komen er weer gedachten in je op wat je allemaal moet doen. Zoals boodschappen, afspraken, klussen in huis, taken op je werk.

Aan het einde van je werkdag heb je wel veel gedaan, maar dan komen er weer gedachten over andere zaken die je nog moet doen.

Onrust maakt je ongelukkiger en chronische onrust in je hoofd kan zelfs leiden tot slecht slapen, hoge bloeddruk of nog erger tot burn-out.

Nadenken kost veel energie

Je merkt dat je dat je na een dag fysieke arbeid energie over hebt om te denken. Maar andersom meestal niet. Na een dag veel nadenken heb je moeite om ‘s-avonds nog eens fysiek bezig te zijn met sport, hobby’s of klussen in en rond huis.

Oorzaak van geen rust in je hoofd

Tip: Altijd maar druk? Dan is timemanagement iets voor jou:
Meer weten?

De blik op de volle agenda vermoeit je en geeft geen rust. Het blijft maar druk in je hoofd met actielijstjes, boodschappen, beloftes en afspraken. Je ervaart een soort mentale mist.

Hoe vaker je aan iets denkt, is het gevolg van hoe weinig daar van af is. Zo veel te doen. En dan die dagelijkse verplichtingen. Soms doe je zelfs dingen tegelijkertijd, multitasken. Maar dat kost nog meer energie omdat je brein steeds aan het schakelen is tussen verschillende taken.

Verander of val om

Blijf je doen wat je altijd gedaan hebt en verwacht je dat dit vanzelf wel oplost? Dan houd je jezelf voor de gek.

Dus verander iets zodat je minder onrust voelt in je hoofd.

Veranderen van gewoontes is moeilijk. Start daarom klein met een van de tips die ik hieronder benoem.

1. Stop met multitasken

Multitasken bestaat niet, je bent steeds aan het schakelen. Bijvoorbeeld je berichten op je mobiel checken tijdens het lezen van een artikel. Je bent aan het taskswitchen.

Dit schakelen kost tijd en mentale energie. Doe dingen daarom na elkaar. Eerst het artikel uitlezen en dan pas je berichten checken. Niet je mail lezen tijdens een telefoongesprek of een vergadering.

Altijd druk? Volg onze
Training Timemanagement

2. Beperk de hoeveelheid informatie

Al die nieuwe, dagelijkse, over je hoofd stortende informatie, moet je brein verwerken en betekenis aangeven.

Informatieoverload bestaat niet. Betekenisoverload wel.

Want als je het internet op gaat, bepaal jij wat je met die informatie doet en welke betekenis je eraan geeft.

Je hoofd vult zich met alles waar jij betekenis en aandacht aangeeft.

Bewust nieuwe informatie negeren vermindert dit. Bijvoorbeeld door sociale media, je smart phone of internet tijdelijk uit te zetten.

3. Plan rustmomenten in voor je hoofd

Hoe krijg je rust in je hoofd

Deze video al bekeken?

Gun je brein even een rustmomentje door enkele korte pauzes per dag in te lassen.

Bekijk dan niet als ontspanning iets leuks op Youtube of Netflix.

Maar beweeg door een rondje te lopen of ga naar buiten.

4. Doe een breindump

Schrijf alles op wat in je hoofd zit, waar je aan zit te denken. Nog beter is om structureel notities bij te houden van alles wat je bezig houdt. Deze bekijk je dan op een rustig moment en beoordelen wat je hiermee doet.

Want alles proberen te onthouden, is niet efficiënt. Je denkt er steeds aan of je vergeet het.

Eerst volgende timemanagement cursus op 4 sept Rotterdam, 12 sept Utrecht, 21 sept Amsterdam, 25 sept Den Bosch, 5 okt Eindhoven, 10 okt Rotterdam enz.
Schrijf je in Meer data, locaties en prijs Klantervaringen

"Onze trainingen zijn populair. Wil je mee doen met onze training, wacht dan niet te lang met inschrijven."

5. Start de dag met een plan

Bepaal eerst zelf 1, 2 of 3 meest belangrijke taken, voordat je de dagelijkse tsunami van informatie en e-mail toelaat.

Met deze zelf bepaalde en meest belangrijke taken start je de ochtend. Je zet pas je mail aan, als je halverwege de ochtend deze af hebt.

Dan heb je aan het einde van de dag een beter gevoel door deze afgehandelde en zelfgekozen taken. Meer informatie over plannen en organiseren.

6. Ruim op in huis

Opruimen helpt. Je bent fysiek bezig, je neemt beslissingen zoals: “Houd ik dit of maak ik er iemand anders blij mee?” Ontspullen geeft ruimte in je hoofd thuis en op je werk. Marktplaats en de lokale kringloopwinkel zijn hier blij mee.

7. Ga sporten

Sporten verlaagt de mentale stress en geeft weer rust in je hoofd. Ben je niet zo’n sporttype. Dan is misschien mindfulness of yoga iets voor jou.

8. Leer plannen en organiseren

Er zijn maar weinig opleidingen die naast een vak je leert hoe je alles managet wat op je bord komt.

Op school deed je waarschijnlijk 1 of 2 projecten gelijktijdig. Maar in je werk heb je wel tientallen projecten, dossiers of grote klussen die aandacht vragen.

Hoe houd je daar overzicht over, zonder een vol hoofd of onrust in je hoofd te ervaren?

Heb je daar moeite mee en wil je ook een helder hoofd?

Dan is de training Je voornemens de Baas over time- en zelfmanagement iets voor jou.

Altijd druk? Volg onze
Training Timemanagement

Vind je dit artikel met tips voor meer rust in je hoofd nuttig?

Ik heb je hulp nodig. Ik zou het leuk vinden als je mij bedankt via een “social share”, door dit artikel te delen via jouw favoriete sociale mediaplatform. Dit kan heel eenvoudig met onderstaande deellinkjes voor de meest gebruikte sociale media. Alvast bedankt.

Anderen bekeken ook de volgende artikelen:

Meer hierover en literatuurverwijzing

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.