In 2 stappen de kloof tussen intentie en gedrag vermijden

In 2 stappen de kloof tussen intentie en gedrag vermijden

De slimste truc tegen uitstelgedrag met implementatie-intenties

tp77Blijven jouw intenties alleen maar plannen?

Sneuvelen deze plannen voordat ze werkelijk resulteren in actie?

Je wilt graag meer sporten, gezonder eten, de administratie op orde brengen of je studie af maken?

Wat is de oorzaak dat de weg van intentie naar uitvoering zo lastig is?

Waar komt dat gat hiertussen vandaan en wat kun jij eraan doen?

Oorzaak

Werkdruk beu?
Tem je werk met Professioneel Timemanagement. Meer weten?

We hebben allemaal goede ideeën. Maar de waan van de dag voorkomt vaak dat we de stap zetten van idee naar uitvoering. Dit heeft de volgende oorzaken:

  • Het idee is te vaag en niet concreet beschreven in een gewenst resultaat,
  • De eerste stap om tot het resultaat te komen heb je niet bedacht,
  • Of het gewenste resultaat en/of de eerste stap heb je niet vast gelegd op een plek waar je het regelmatig ziet.

De oplossing : Implementatie-intenties

De oplossing bestaat uit twee stappen.

Stap 1 Nadenken en vastleggen

Je kunt nog zo’n goed en mooi idee hebben. Maar als je het niet extern, buiten je hoofd, vastlegt dan verdwijnt dit idee door de waan van de dag naar de achtergrond. Dus bedenk het uiteindelijke doel. Bijvoorbeeld “Ik wil binnen 2 maanden mijn trimrondje in 12 minuten kunnen afleggen”. En bepaal wat je daarvoor moet doen. Bijvoorbeeld “Op dinsdag en donderdag ga ik na het werk hiervoor trainen”.

Werkdruk beu? Tem je werk met onze Training
Professional Timemanagement
(fysiek en online live te volgen)

Stap 2 Gebruik de implementatie-intentie

Onderzoek naar de relatie tussen intentie en gedrag toont aan dat onze voornemens alleen in actie worden omgezet als ze zeer specifiek zijn.

Komt de uitvoering (implementatie) niet aan bod, dan zit er meestal te veel tijd tussen stap 1 en stap 2. Je focus is dan weg. Wat helpt is met jezelf een ritueel afspreken, gekoppeld aan een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld:

  • Als ik thuis kom, dan trek ik eerst mijn hardloopoutfit aan,
  • Als het journaal is geweest, dan pak ik direct mijn studieboek,
  • Als mijn collega koffie haalt, dan vraag ik altijd een glas water.

Laat deze “”Als…dan…” zin achter op een plek waar je deze regelmatig ziet. Bijvoorbeeld op het toetsenbord, op je autostuur, boven de kapstok, het toilet, of op de koelkast.

Zo zorg je dat deze implementatie-intentie een ritueel wordt. Houd je dit langere tijd elke dag vol (bijvoorbeeld 21 dagen) dan wordt dit een soort automatisme.

Wil je boven op je werk blijven zitten in plaats van eronder begraven te worden?

Nog beter hierin worden?

Klik hier om mee te doen met de Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.

Boekentip: Kleine Gewoontes / Tiny Habets, BJ Fogg

Kleine gewoontes – De eenvoudige (en leuke) manier om je gedrag te veranderen door JB Fogg.
Je leven verbeteren is véél makkelijker dan je denkt. Of je nu wilt afvallen, meer wilt slapen of wilt werken aan je werk-privébalans – het geheim is om klein te beginnen.

BJ Fogg wordt wereldwijd beschouwd als dé expert op het gebied van gewoontevorming. In Kleine gewoontes laat hij zien hoe je je gedrag opnieuw vormgeeft: kleine veranderingen, groot resultaat. Zijn methode is gebaseerd op twintig jaar onderzoek en het coachen van meer dan 40.000 mensen.

Focus op dat wat je mákkelijk kan veranderen, niet op dat ene móéilijke ding; richt jezelf op wat je wílt doen en niet op wat je móét doen. Foggs ideeën zijn simpel en effectief. Aan de basis staat een prettige gedachte: een gelukkiger, gezonder leven voor jezelf creëren kan makkelijk zijn – en verrassend leuk.

Meer informatie en bestellen van dit boek: Kleine gewoontes / Tiny Habits, HarperCollins Holland

Vond je dit artikel interessant?

Tip:Weer een privéleven zonder je carrière in gevaar te brengen? Dan is Professioneel Timemanagement iets voor jou: Meer weten?

Lees dan ook de volgende timemanagement tips, want anderen die dit artikel interessant vinden bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:

  1. Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?

    Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 11 juli Eindhoven, 12 juli ONLINE LIVE, 12 sep Amsterdam, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox

  2. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?

    Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.

  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden?

    Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.

  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?

    Vraag dan hier een offerte aan.

  5. Ga je graag zelf aan de slag?

    Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.

Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Wil je dit artikel gebruiken?

Lees eerst onze voorwaarden hiervoor.