Stop uitstelgedrag en cyberslenteren (tip 52)

Herkennen van uitstelgedrag.

UitstelgedragHerken je de situatie dat je eerst je bureau moet opruimen voordat je start met die belangrijke klus?

Herken je de situatie dat je eerst je mail of andere kleine klussen gaat doen voordat je dat belangrijke rapport gaat schrijven?

Herken je de situatie dat je eerst met mensen in je omgeving gaat praten voordat je de studieboeken openslaat?

Deze vragen stel ik regelmatig aan de deelnemers van onze populaire cursus time management. Ik hoor dan verschillende oorzaken. Hieronder kom je tips die tegen jou nog beter wapenen tegen dit uitstelgedrag.

Oorzaak van deze time management vijand.

Iedereen heeft wel in meer of mindere mate last van uitstelgedrag. De oorzaken die ik hoor in onze time management training zijn:

  • Ik hecht niet genoeg waarde aan de klus en ben daardoor niet gemotiveerd om er aan te beginnen.
  • Het is een moeilijke klus, die ik verpruts misschien.
  • Ik vind de opdracht saai en ben daarom niet gemotiveerd.
  • Ik werk het beste onder stress.
  • Ik heb nog zoveel andere dingen te doen.
  • Als ik het laat liggen lost het wel vanzelf op of komt men er niet op terug.
  • Er is teveel afleiding in mijn omgeving, zoals herrie, emailpopups, telefoontjes, whatsapp, socialmedia berichten, etc.

Video: Inside the mind of a master procrastinator | Tim Urban


Vooral het laatste hoor ik vaak tijdens onze populaire time management training. Je verliest jezelf snel in een facebook bericht, waarna je vlug even op het filmpje klikt of surft naar die leuke website met grappige uitspraken.

Voor je het weet zit je weer te lang op diverse social media platformen en andere websites. “Cyberslenteren” noem ik dat. Een woord dat ik zelf heb verzonnen. Dit is het doelloos rond dwalen in de diverse tijd vretende berichten, websites en filmpjes van vrienden, kennissen en nieuwsrubrieken.

“Cyberslenteren begint als een tijdrovende ziekte om ons heen te grijpen.”

Citaat van Eric van den Heuvel, tijdens een lezing aan leidinggevenden.

Gevaarlijke gevolgen

Uitstelgedrag lijkt niet zo kwaadaardig, maar dat is het wel.

Veel uitstellen kan leiden tot regelmatig krappe deadlines, die weer stress veroorzaken.

Dit kan weer bijdragen tot slechte nachtrust, waardoor je nog minder energie overhoudt voor het aanpakken van de echt belangrijke zaken.

Gevolg is een ontevreden gevoel over je werk en op termijn een grotere kans op een burn-out.

De oplossing

Uitstelgedrag oplossen doe je door je time management gewoontes te veranderen.

Begin de dag niet met de eenvoudige snelle klussen. Maar begin, voordat je de e-mail-inbox openmaakt eerst met die belangrijke klus.

Dat is meestal de klus waar je veel aan denkt maar nog weinig aan gedaan hebt.

Heb je daar moeite mee, beloof jezelf dan dat je maar 15 minuten hieraan besteed. Waarschijnlijk ga je toch door na die 15 minuten, want binnen die tijd is het goed mogelijk dat je in een flow komt. Zo niet, dan doe je dit morgen nog een keer.

Voorwaarde is wel dat je alle afleidingen zoals telefoon, social media en email popups en geluiden eerst uitzet. Bescherm jezelf tegen collega’s die ad hoc bij je aankloppen door ergens anders te gaan zitten, waar je hen waarschijnlijk niet tegen het lijf loopt.

Dit verhoogt jouw kans om in deze flow, een soort hyperfocus, te komen.

Conclusie, succes in drie stappen.

  • Stap één : Herken je eigen uitstelgedrag, zoals het uitvoeren van vluchtklussen. Dit zijn de minder belangrijke klussen. Bijvoorbeeld opruimen van je bureau, herordenen van je stapels of toch maar eerst je mail checken.
  • Stap twee: Het leukste is om jezelf te belonen nadat je de klus hebt volbracht.
  • Stap drie: Verander je “begin van de dag “-routine door direct met klus te beginnen waar je al wat langer tegenaan hikt, in plaats van je te verliezen in je e-mail. Vermijd hierbij de verleiding tot cyberslenteren door tijdelijk je sociale media meldingen uit te zetten. Deze methode wordt ook wel “Eat the frog” genoemd.

Video: Eat that frog, Brian Tracy over uitstelgedrag. (1 min 30 sec)

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.