Tip 65 E-mailstress? 7 tips om dit te voorkomen

Ga je voor jouw plan of het plan van iemand anders?

e-mail stress tipsHerken je het gedrag dat je regelmatig je e-mail aan het checken bent?

Kijk jij dwangmatig in de ochtend, tijdens de lunch, op het toilet of voor het rode verkeerslicht naar je smartphone op zoek naar nieuwe berichten?

Hoe vaak gebeurt het niet dat verzoeken van anderen jouw geplande activiteiten doorkruisen?

(Doe onze populaire training time-management)

De verleiding

Continu de verzoeken van anderen jouw wereld laten binnenkomen werkt verstorend.

De verleiding is dan groot om je geplande activiteit niet te starten of direct te stoppen ten bate van het laatste of luidste verzoek.

Door de huidige techniek ben je altijd op één of andere manier in verbinding met anderen.

Ook op momenten dat jouw volledige aandacht op iets ander gericht moet zijn.

Bijvoorbeeld tijdens een belangrijke vergadering, een telefoontje of tijdens een gesprek met je partner, kind of andere personen die 100% van jouw aandacht waard zijn.

Technisch probleem of menselijk probleem?

Vaak heeft de afleiding te maken met de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder mens. Het ligt dus niet aan het gereedschap, zoals laptop, tablet of smartphone.

Maar het ligt aan de gewoonte. Sommigen zijn verslaafd aan social media, televisie of computergames.

Maar steeds meer mensen zijn verslaafd aan het checken van hun e-mail. De hoge frequentie van het checken van je e-mail geeft alleen maar meer onrust en problemen.

Angst of sensatie veroorzaakt vaak deze verslaving, die je op verschillende manieren ervaart. Zoals, dat er:

  • nog onbeantwoorde vragen open staan,
  • misschien belangrijk nieuws gemist wordt,
  • slecht nieuws binnenkomt, of
  • goed nieuws binnenkomt.

Maar het even snel checken van je e-mail lost dit maar tijdelijk op.

Het verlies van focus op je huidige werkzaamheden is een belangrijk nevenverschijnsel waarbij een daling van je productiviteit optreedt.

Zo krijg je de touwtjes weer in handen door slimmer werken

Herkennen van het negatieve effect van angst of sensatie bij frequent checken van je e-mail is de eerste stap. Daarna sta je pas open om er ook iets aan te doen. Hier zeven tips:

  • Vaste tijden instellen voor het checken van je e-mail,
  • uitzetten van waarschuwingssignalen, pop-ups of envelopjes bij nieuwe mail,
  • smartphone niet meenemen naar je slaapkamer, maar koop een ouderwetse wekker,
  • de weergave van het aantal nieuwe berichten uitzetten,
  • de mail-app niet op je beginscherm van je smartphone zetten,
  • moeilijk maken van het checken van mail, door de mail-app te verstoppen in een submap,
  • zet ook bij korte vakanties, ziekte of lang weekend je automatische afwezigheidsmelding aan.

Tijdens onze populaire time-management training “Je voornemens de Baas” is dit een veel voorkomend thema (klik hier voor meer informatie).

Maar zoals zoveel oplossingen bij time-management, uitstelgedrag, prioriteiten stellen en plannen is de kern meestal dat jij de controle moet hebben over je gewoontes, in plaats van dat de gewoontes controle over jou hebben.

Vind je dit artikel interessant?

Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Eerst volgende timemanagement cursus op 5 juni Amsterdam, 12 juni Rotterdam, 19 juni Eindhoven, 26 juni Maastricht, 27 juni Utrecht, 3 juli Groningen enz.
Meer info Meer data, locaties en prijs Klantervaringen

"Onze trainingen zijn populair. Wil je mee doen met onze training, wacht dan niet te lang met inschrijven."
Ik wil nu de trainingsdata en locaties in mijn mailbox

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij na schriftelijke toestemming en als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.