Efficiënt werken door tijdlekkage tegen te gaan in 3 stappen

Efficiënt werken door tijdlekkage tegen te gaan in 3 stappen

Tijdrovers, tijdverspillers, tijdsaboteurs en tijdlekkage

Tijdgevers tijdrovers tijdverspillersJe kent die dagen wel, dat tijd voorbij vliegt.

Je begint gemotiveerd om efficiënt te werken, maar na verloop van tijd is het steeds moeilijker om zaken van je lijstje af te handelen.

De tijd glipt tussen je vingers door.

Dan heb je last van tijdrovers, tijdverspillers, tijdsaboteurs en tijdlekkage.

Hiermee bedoel ik het verkwisten van tijd aan zaken die niets bijdragen tot jouw doelen of die niet behoren bij jouw rol in de organisatie.

Een aantal voorbeelden van tijdrovers zijn:

  • Lange mails met een onduidelijke boodschap
  • Informeel overleg zonder helder doel
  • Ad-hoc verzoeken
  • Whatsapp, facebook en andere sociale media berichten
  • Vergaderingen zonder strakke agenda
  • Te laatkomers op vergaderingen
  • De collega’s met een “kort vraagje”
  • Doorverbonden telefoontjes die niet bij jou horen
  • Koffie halen voor de hele afdeling
  • Herrie in open kantoortuinen

Gevolg is dat je aan het einde van de dag wel moe bent, maar niet gedaan hebt wat je had willen doen. Morgen weer een dag, denk je dan.

Drie stappen om tijdlekkage te beperken

1. Herken de tijdverkwister

Op welke tijdverkwisters heb jij  invloed?

Vaak hebben collega’s niet door dat zij jouw planning aan het saboteren zijn.

Door de tijdsaboteurs aan te spreken, zet je ze aan het denken.

2. Begin de dag met een plan

Tip: Altijd maar druk? Dan is Professioneel Timemanagement iets voor jou:
Meer weten?

Een to-do lijstje maken met 10 dingen en aan het einde van de dag zien dat er maar 6 van gerealiseerd zijn, geeft je geen goed gevoel.

Ben daarom niet te ambitieus. Start met 3 dingen die je aan het eind van de dag af wil hebben.

Kies uit de meest belangrijke zaken.

Dat zij die dingen die je echt vandaag af moet hebben, anders moet je overwerken.

3. Ben kritisch op nieuwe taken

Laat jij je verleiden om nieuwe taken direct op te pakken?

Dit kost schakeltijd.

Misschien denk je dan dat het handig is om er direct van af te zijn.

En dat je dan verder kunt gaan met waar je mee bezig was. Maar een grote tijdrover is het steeds schakelen tussen taken.

Er zijn drie strategieën om nog efficiënter te werken om tussendoor klusjes te beperken:

  1. Nee, zeggen tegen een nieuwe taak.

    Vind je het moeilijk om dit op een vriendelijke manier te doen, lees dan artikel over assertief nee zeggen.

  2. Prioriteiten stellen.

    Is de nieuwe taak belangrijker dan jouw huidige taak? Een handig hulpmiddel hierbij is de prioriteitenmatrix. Ken je deze nog niet, lees dan mijn artikel over de prioriteitenmatrix.

  3. Delegeren.

    Iemand anders is misschien veel beter in de taak. Of vindt de taak veel leuk. Dan is delegeren een goede optie. Delegeren is iets anders dan afschuiven of over de muur gooien. Wil je daar meer over weten lees dan mijn artikel over slim delegeren.

Ook interessant

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:

  1. Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?

    Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 5 okt Rotterdam, 14 okt Eindhoven, 23 okt Groningen, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox

  2. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?

    Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.

  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden?

    Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.

  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?

    Vraag dan hier een offerte aan.

  5. Ga je graag zelf aan de slag?

    Dan is mijn Timemanagement e-book (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.

Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Eerst volgende Cursus Professioneel Timemanagement op

5 okt Rotterdam, 14 okt Eindhoven, 23 okt Groningen, 27 okt Amsterdam, 30 okt ONLINE LIVE, 11 nov Utrecht, 16 nov Rotterdam, etc.

Meer info Meer data, locaties en prijs Klantervaringen

"Onze trainingen zijn populair. Wil je mee doen met onze training, wacht dan niet te lang met inschrijven."

We hebben niet alle data gepubliceerd. Wil je ze allemaal, vraag ze dan aan met onderstaande knop.

Ik wil nu alle trainingsdata en locaties in mijn mailbox
Nu ook online live Coronaproof variant
Online Live Training Professioneel Timemanagement in onze virtuele trainingsruimte.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Lees eerst onze voorwaarden hiervoor.