Het geheim van beter leren plannen en organiseren (7 tips)

Waarom beter leren plannen en organiseren van werkzaamheden?

beter leren plannen en organiseren taken werkzaamhedenRegelmatig krijg ik het verzoek om een training over beter leren plannen en organiseren te geven. De reden hiervoor is dat men graag efficiënter wil werken.

Zeker bij vele projecten die allemaal tegelijk aandacht nodig hebben.

Regelmatig het gevoel dat taken werkzaamheden van je werk jou overstelpen?

Of je ervaart werkstress. Maar je hebt geen tijd om het beter plannen en organiseren uit te zoeken en te leren.

Verbaas jij je ook dat er mensen zijn die het beter leren plannen en organiseren nutteloos vinden?

De argumenten om niet te plannen die ik tegenkom, zijn:

  • Door de hectiek kan ik niet plannen mijn werk organiseren
  • De toekomst valt niet te plannen
  • Ik heb het te druk om tijd te verspillen aan plannen en organiseren van mijn werk
  • Volgende week begin ik met plannen van mijn werk
  • Mijn werk is te complex om te plannen
  • Met planmatig werken verlies ik mijn spontaniteit / creativiteit
  • Ik heb het geprobeerd, maar het werkt toch niet voor mij
  • Ik heb leren plannen en organiseren nooit geleerd op school / van mijn leidinggevende
  • Ik haal mijn planning toch nooit

Deze beperkende overtuigingen zijn dan het excuus om niet te plannen en organiseren van het werk.

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om het Gratis e-book "Prioriteiten stellen doe je zo !" te bekijken. Daarin leer je hoe jij zelf prioriteiten stelt en ontdek je alle technieken om dit op een snelle manier te doen. Je collega’s zullen versteld van je staan.


Beter leren plannen en organiseren? Volg onze
Training Timemanagement

1. Start de dag met een plan

Als je dagelijks in de waan van de dag werkt, dan is het verstandig om vooraf even stil te staan. Ik noem dat eerst denken en dan doen. Want een goede planning geeft je al een voorsprong.


organiseer-en-plan-je-dag werkzaamheden takenJe denkt aan het begin van je werkdag na over je werkzaamheden
. Schrijf deze op een actielijst en maak een realistische tijdsinschatting.

Begin bij de belangrijkste doelstellingen die je deze dag of deze week wilt behalen.

Bijvoorbeeld door dagelijks jezelf af te vragen wat de drie meest belangrijke zaken zijn. Maar ook voor welke taken moet ik vandaag overwerken als deze aan het einde van de dag nog open staan.

plannen organiseren actielijstKijk uit voor de valkuil dat je wel onthoudt wat je bedacht hebt, maar schrijf deze op.

Schat voor iedere actie de benodigde tijd in.

Houd vrije ruimte binnen je dag voor pauzes en onverwachte onderbrekingen of verzoeken die langskomen.

Je hoofd gebruiken als organisatietool is geen goed idee.

Of je blijft er steeds aan denken, of je vergeet dingen. Dit is allebei inefficiënt en geeft onrust in je hoofd.

2. Leer prioriteiten stellen

Het is onvermijdelijk dat er verzoeken op je af komen die erg belangrijk zijn voor anderen. Natuurlijk wil je collega’s helpen.

Denk dan dat je zelf ook met belangrijke zaken bezig bent. En kan jouw collega inschatten of zijn verzoek belangrijker is dan de taak waar jij nu mee bezig bent?

Klik hier voor de prioriteitenmatrix

First Things First is zorgen dat jouw belangrijke taken voorrang krijgen t.o.v. verzoeken van anderen.

Zijn je eigen belangrijke taken afgehandeld, dan kun je tijd besteden aan de verzoeken van anderen.

De prioriteitenmatrix van Eisenhower is hiervoor een superhandig hulpmiddel.

Eerst volgende timemanagement cursus op 31 okt Den Bosch, 5 nov Eindhoven, 16 nov Rotterdam, 21 nov Utrecht, 30 nov Amsterdam enz.
Ik doe mee Meer data, locaties en prijs Klantervaringen

"Onze trainingen zijn populair. Wil je mee doen met onze training, wacht dan niet te lang met inschrijven."

3. Houd rekening met je ritme

plannen en organiseren in jouw ritmeDe hele dag op je toppen van je kunnen functioneren is een hele uitdaging. Gedurende de dag wisselt het niveau van je mentale energie. Houd daarom rekening met je ritme.

Misschien ben jij een ochtend- of een avondmens. Heb je veel mentale energie dan kun je het beste de moeilijke werkzaamheden en taken doen.

Heb je minder energie, dan doe je de routinetaken. Zoals archiveren van documenten, je mails lezen of bestellingen doen. Breng structuur in je dag, door rekening te houden met je power-up momenten en mindere momenten.

4. Bewaak je eigen planning

Tip: Altijd maar druk? Dan is timemanagement iets voor jou:
Meer weten?

Bewaak je eigen tijd door inzicht te krijgen. Bepaal wat de verhouding is tussen je geplande en ongeplande taken.

Heb je teveel ongeplande taken, dan moet je actie ondernemen. Bijvoorbeeld door te leren om vaker nee te zeggen.

Vind je dit moeilijk dan kun je beginnen om bij een verzoek eerst om bedenktijd te vragen. Assertiviteit is steeds vaker een competentie om in deze hectische tijd beter je tijd te bewaken.

Heb je te veel belangrijke taken op één dag, leer dan ook om te delegeren.

5. Beter leren organiseren

Steeds maar weer uit je concentratie vallen door onderliggende stukken of informatie opzoeken kost extra tijd. Verzamel eerst alle spullen
voor het afhandelen van de geplande taak.

plannen en organiseren mappen Zorg na het afwerken van de taak dat alles weer netjes is opgeruimd. Een clean-desk vermindert de afleiding en geeft je meer focus gedurende de dag.

Bedenk ook wat anderen van jou verwachten in een overleg of vergadering. Je moet bijvoorbeeld vooraf notulen of stukken lezen.

Er is misschien reistijd om naar en van de vergaderlocatie te reizen. Een grote valkuil is het vergeten dat de andere deelnemers actie verwachten van jou, na de vergadering.

6. Vervelende taak eerst

brian tracy plannen structere you day youtubeWe hebben allemaal wel eens vervelende werkzaamheden waar je geen zin in hebt. Het liefste stel je die taken uit. Uitstelgedrag is één van de top 3 meest gehoorde tijdrovers.

Als je de dag begint met die vervelende taak, dan wordt daarna de dag alleen maar leuker.

Zo voorkom je uitstelgedrag. Ik roep altijd D.E.R.K. dat staat voor Doe Eerst Rot Klus.

7. Doe de juiste dingen

Als je net ergens nieuw gaat werken, dan ervaar je onduidelijkheid over je rollen en verantwoordelijkheden. Regelmatig overleg met je leidinggevende is dan een goede methode om dit helder te krijgen.

leidinggevende plannen organiserenBen jij een professional met vele jaren ervaring dan is sparren met je leidinggevende hierover ook nuttig.

Doe dit ruim voor je functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek.

De functieomschrijving bij start van je dienstverband bevat waarschijnlijk andere taken en verantwoordelijkheden dan waar je nu dagelijks mee bezig bent.

Heeft jouw leidinggevende dezelfde verwachtingen als jij over de werkzaamheden die je nu doet? Een goed gesprek geeft helderheid.

Het uiteindelijke resultaat

De tijd die je investeert in beter plannen en organiseren verdien je dubbel en dwars terug. Als je dagelijks hier 15 minuten tijd aan besteedt, zal je met minder stress de dag door komen.

Maak je dan een realistische planning dan krijg je meer gedaan in dezelfde tijd.

Beter leren plannen en organiseren? Volg onze
Training Timemanagement

Ook interessant

Vind je dit artikel over plannen en organiseren interessant?

Ik heb je hulp nodig. Ik zou het leuk vinden als je mij bedankt via een “social share”, door dit artikel te delen via jouw favoriete sociale mediaplatform. Dit kan heel eenvoudig met onderstaande deellinkjes voor de meest gebruikte sociale media. Alvast bedankt.

Boek tip

Organiseren is een belangrijk onderdeel van ons bestaan en agenda’s zijn onlosmakelijk verbonden met de vormgeving van ons dagelijks leven.

Boek: Leren organiseren – Samenwerken, managen en coachen, Willem Visser, Uitgeverij Coutinho, 239 blz

In ‘Leren organiseren‘ komen algemene principes van het organiseren aan bod, zoals plannen, samenwerken, onderhandelen, vergaderen, beleidsmatig werken en leidinggeven. Ook gaat veel aandacht uit naar moderne varianten als projectmatig werken, projectmanagement, strategisch management, time-management, zelfsturende teams, coachen en competentieleren. Vanuit deze brede aanpak wordt een theoretisch kader gegeven waarin de onderlinge samenhang van organisatieontwikkelingen duidelijk wordt gemaakt. Maar de nadruk ligt op het aanleren van vaardigheden en competenties met behulp van de oefeningen en opdrachten die in het boek zijn opgenomen.

Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
  1. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en time-management uitdagingen? Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
  2. Wil je zelf een training timemanagement volgen? Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas”
  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden? Dan is onze in-company training timemanagement geschikt.
  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover? Vraag dan hier een offerte aan.
  5. Ga je graag zelf aan de slag? Dan is mijn GRATIS timemanagement eBook zeker interessant voor jou.
Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

 

Wil je dit artikel gebruiken?

Wil je dit artikel gebruiken op je eigen website, tijdschrift, nieuwsbrief of ander medium? Dat mag van mij na schriftelijke toestemming en als dit inclusief een bronvermelding is met een werkende link naar onze website www.eenhelderhoofd.nl met de tekst:
Geschreven door Eric van den Heuvel van Advies en begeleiding "Een HelderHoofd"
"Wij leveren nachtrust".
Ga naar www.EenHelderHoofd.nl voor nog meer slimmer werken tips.
 
Mocht je hier gebruik van willen maken dan ontvangen wij graag van jou de link naar de locatie waar je ons artikel hebt geplaatst. Indien de site of het medium waarop onze tekst geplaatst wordt niet strookt met onze normen en waarden, dan behouden wij het recht om de plaatsing te verbieden.