Hoe voorkom je een mensverslindende baan?

Hoe voorkom je een mensverslindende baan?

Druk-druk-druk

Druk-druk-druk, dat is wat je vaak hoort als je aan een collega vraagt hoe het met hem gaat.

Iedereen heeft het druk. De uitval door stress op het werk was nog nooit zo hoog.

Ruim de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op het werk. Bron AD 16-02-2021.

Ben je ook bekaf van al het vele werken en lange dagen?

Werken op iedere vrije avond of in het weekend?

Tijdens je vakantie moeite met afschakelen van je werk?

Maar aan de andere kant ben je doordat vele werken wel gekomen waar je nu bent.

Je presteert ook veel beter dan anderen omdat je meer werkt.

Het is een belangrijk onderdeel van je leven geworden en je heb er vermoedelijk ook plezier in.

Hoe lang ga je dit druk-druk-druk nog volhouden voordat jouw baan jouw totaal verslind?

Waar komt dat druk gevoel nou vandaan?

Tip: Druk en te weinig werkplezier? Dan is coaching iets voor jou:
Meer weten?
De oorzaak is je brein.

Deze kan maar een beperkt aantal taken paraat houden.

De rest zit wel in je brein maar is niet direct paraat.

Daar ga je dan aan denken als je niet op je werk bent.

Bijvoorbeeld in de auto naar huis, op de fiets, tijdens het uitlaten van de hond of onder de douche.

Maar ook in bed als je probeert in slaap te komen, of als je te vroeg wakker wordt, ruim voordat de wekker afgaat.

Al die taken die je wilt onthouden vormen stemmetjes in je hoofd en maken je onrustig.

Blijf je daar te lang mee rond lopen, dan zal de stress je lichaam dwingen om er resoluut mee te stoppen.

Dus als jij er niets aan gaat doen, zal je lichaam de noodknop indrukken.

Gevolg is een plotselinge en onverwachte burn-out.

Beter leren plannen en organiseren?
Volg onze Training Professioneel Timemanagement

De automatische piloot uit, terug naar handbediening

Door de waan van de dag ga je automatisch in de actiestand.

Daardoor denken we dat we efficiënt en effectief werken. Maar juist het omgekeerde is het gevolg.

Even afstand nemen en overzicht krijgen over alles wat er speelt gaat je helpen om beter prioriteiten te stellen.

Als je jezelf realiseert hoe belangrijk het is om de juiste prioriteiten te stellen,  zul jij merken dat dit allemaal veel complexer en dus stressvoller is dan alleen het maken van een takenlijst.

Hier een aantal praktische tips, met verwijzingen naar mijn andere artikelen, hoe je van de automatische piloot teruggaat naar handbediening en toch meer rust ervaart.

  1. Schrijf het allemaal op: Zorg ervoor dat je alle taken op één plek opschrijft.
    Zie ook 8 nuttige tips voor een takenlijst die wel werkt.
  2. Beoordeel langetermijndoelen: denk na over jouw langetermijndoelen en het werk dat je moet doen om ze te bereiken.
    Zie ook Doelgericht werken en succesvol zijn in 2 stappen.
  3. Splits complexere doelen op: om jouw langetermijndoelen te bereiken, moet je ze opsplitsen in jaarlijkse, maandelijkse en wekelijkse doelen.
    Zie ook Hoe krijg je focus in je werk? 4 stappen om te focussen op je doel.
  4. Bepaal deadlines: Zorg dat je al je deadlines ziet en leg jezelf deadlines op, ook als er geen officiële datum is aangegeven.
    Zie ook Verplaats eens de focus van de deadline naar de startline.
  5. Gebruik de prioriteitenmatrix: Prioriteer urgente en belangrijke taken. Stel een specifieke deadline in voor het werken aan niet-dringende maar belangrijke taken en delegeer of elimineer vooral alle andere taken.
    Zie ook Prioriteiten stellen met de Prioriteitenmatrix.
  6. Maak een dagelijkse MBT-takenlijst: Schrijf de drie Meest Belangrijke Taken op die je vandaag moet voltooien. Deze taken moeten altijd betrekking hebben op jouw ambitieuze toekomstige doelen.
    Zie ook De productieve kracht van de drieslag.
  7. Vermijd afleiding: Vermijd afleiding door andere (ad-hoc) taken, telefoon en mail. Vooral wanneer de deadline van de MBT-taak steeds dichterbij komt.
    Zie ook Meer gedaan krijgen door ongestoord werken.

Prioritering is nodig om tijd te besteden aan de belangrijke taken, die op de lange termijn een verschil maken voor jouw resultaten.

Wanneer je dit goed doet voel je jezelf minder op de automatische piloot en meer gefocust en doelgericht.

Het ultieme doel is om het werk te doen dat effectief is en de waan van de dag aan de kant te schuiven.

Heel veel succes hiermee.

Nog beter hierin worden?

Klik hier om mee te doen met de Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.


Wil je meer informatie?

Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:

  1. Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?

    Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 13 jun Amsterdam, 14 jun Zwolle, 17 jun Eindhoven, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox

  2. Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?

    Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.

  3. Wil je met je team of afdeling productiever worden?

    Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.

  4. Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?

    Vraag dan hier een offerte aan.

  5. Ga je graag zelf aan de slag?

    Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.

Kun je niet kiezen of wil je overleggen wat voor jou het meest passend is? Bel mij (Eric) dan op telefoon 073-6 232 804 of stuur mij een bericht, voor een gratis en vrijblijvend advies.

Wil je dit artikel gebruiken?

Lees eerst onze voorwaarden hiervoor.


Tip 119